مستقل از اینکه چه معنا و تعریفی از حمل و نقل هوایی در ذهن شما است، بازهم این روش، یکی از بهترین راههای موجود برای جابهجایی مسافر و بار است. قاعدتا از ما انتظار دارید، در مورد این روش و موارد مربوط به آن بشنوید، زیرا برخلاف تصور عمومی، بسیاری از افراد اطلاعات چندانی در مورد این روش ندارند. عدهی زیادی از افراد مطلع، نیز اطلاعات جسته و گریختهای دارند که در خیلی از موارد به کار نمیآید و حتی مشکلساز نیز میشود.
به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا در مورد تاریخچه حمل و نقل هوایی، تعریف دقیق آن، مزایا و معایب استفاده از این روش برای جابهجایی افراد و کالاها، عوامل درگیر در آن و دیگر موارد مربوط به این نوع حمل و نقل بپردازیم و آنها به صورت مفید و کاربردی برای شما توضیح دهیم تا آگاهیتان در این زمینه تکمیل شود و بتوانید باآشنایی بیشتر از این خدمات استفاده کنید.
از چه زمانی حمل و نقل هوایی در ایران استفاده میشده است؟
برای اولین بار در سال 1910 میلادی، اولین بار بااستفاده از حمل و نقل هوایی جابهجا شد. این بار از شهر دیتون به کلیستون منتقل شد و مدت زمان انتقال بار نیز یک ساعت بود. در آن سالها، هواپیما باربری موجود جنس، دوام بالا و ظرفیت زیادی نداشتند، به همین دلیل امکان حمل بارهای سنگین بااستفاده از آنها وجود نداشت و تنها میتوان بارها و بستههای کوچک را با به کارگیری حمل و نقل هوایی به مکانهای دیگر برروی کرهی زمین برد.
حدفاصل سال 1920 تا 1945 میلادی، هواپیما به علت جنگ جهانی دوم بهبود پیدا کردند. زیرا نیروهای نظامی درگیر در جنگ نیاز به جابهجایی حجم عظیمی از سلاحها، مهمات و تدارکات با آنها را داشتند. در سال 1945 انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی تشکیل شد، این اتفاق نقطهی عطفی در دوران این روش حمل و نقل کالا بود. بعد از تشکیل این انجمن، اعضای آن به تلاش برای ساخت هواپیمای باربری ویژه پرداختند تا بتوانند هرنوع باری را بااستفاده از حمل و نقل هوایی انتقال بدهند. سرانجام درسال 1968 این اتفاق افتاد و بوئینگ 747 به عنوان اولین هواپیمای باربری به همگان معرفی شد.
از این تاریخ، تولید این هواپیما نیز رونق گرفت و این روش به عنوان یک راه حمل و نقل بهینه به صورت عمده استفاده گشت.
تعریف حمل و نقل هوایی چیست؟
اگر بخواهیم، حمل و نقل هوایی را تعریف کنیم، میتوانیم بگوییم: « به هرنوع انتقال بار به وسیله هواپیما از یک نقطه به نقطهی دیگر حمل و نقل هوایی گفته میشود». البته باید توجه داشته باشید، به طور معمول هواپیمای باربری نسبت به نوع عادی تفاوتهایی در ساختار دارد. میزان پهنای هواپیمای باربری نسبت به نوع عادی بیشتر است، همچنین تعداد چرخها آنها بیشتر است و دربهای بزرگتری نیز دارند تا بتوان بارهای مختلف را به راحتی در داخل آنها قرار داد و در حین حمل آنها دچار دردسر یا مشکلی نشوید.
باپیشرفت تکنولوژی، نحوهی ساخت این وسایل نیز تغییر کرده است و در خیلی از آنها از کامپوزیتها استفاده میشود. زیرا برخی کامپوزیتها هم مقاومت بالایی دارند و هم از وزن بسیار کمی برخوردار هستند که کمک میکند تا بتوان عملا با یک تیر دو نشان مهم را زد.